Tuesday, November 29, 2011

Kosmo ~ Harimau Muda Malukan Negara

peace be upon u guys. ;)

i'm blogging here. semalam, telah diketahui umum yg skuad bola sepak negara kita, iaitu 'Harimau Muda' telah tewas pada 10 minit terakhir dgn Bahrain, iaitu 3-2. it's just like a miracle for Bahrain. siapa sangka kan, dalam waktu yg singkat, Bahrain dapat mendahului Harimau muda kita dgn 3  gol sekaligus. Ternyata mereka tidak pernah berputus asa dan sentiasa mencari peluang utk menang. Itulah sikap yg harus skuad bola sepak kita contohi. 


Walaubagaimanapun, Harimau Muda tetap tidak menghampakan kita. ;) corak permainan yg dilakukan oleh Harimau Muda adalah baik, mungkin diorang menjadi terlalu selesa dan leka seketika apabila telah mendahului 2-0 kpd Bahrain. tak apa lah, tak ada rezeki nak menang di tempat sendiri. we still proud of u ya! ;)



WELL, adat manusia. Bila menang disanjung, bila kalah, dihina, dicerca. ;) Hari ini, di dalam surat khabar Kosmo, iaitu di front page surat khabar tersebut, aku lihat satu headline yg kurang senang bila dibaca. ;p iaitu, " Harimau Muda malukan negara". Tapi, silapnya aku ni, aku tak beli pula kosmo tu, aku just beli sinar harian & metro je. So, bila buka je twitter, Timeline dah full dgn ketidakpuasan terhadap akhbar Kosmo yg dikatakan terlalu kurang ajar dan tidak langsung memberi kata-kata semangat kpd skuad bola kita.


MANUSIA, memang cepat melatah. aku ni pun tanpa usul periksa, terus join sekaki sekali berikan pandangan pasal isu ni di twitter. ;p syok punya syok, nasib baik classmates aku, kak yan tegur, dah baca ke belum isinya? Demmit! baru lah aku tersedar. haha. Btw, Tq kak yan sebab tegur. aku hampir lupa yg aku ni bekas student wartawan. ;p supposely, aku lebih tahu etika2 dalam wartawan ni kan. ;p aku pun terus bukak website kosmo, & baca artikel tersebut. ;)


Well, Don't judge by it's cover. ;) tengok headline memang rasa bengang, tapi bila dah baca artikel tu sendiri, ekceli tak ada pun perkara2 yg menjatuhkan maruah skuad negara kita. Semua yg ditulis oleh wartawan tersebut adalah sebuah laporan penuh mengenai game pada malam itu. ya, memang itu lah kerja wartawan kan. Cuma kesilapan yg dilakukan oleh akhbar kosmo ni adalah pd headline yg diletakkan tidak sesuai dan bunyinya agak kasar. pasti pemain2 Harimau Muda terguris hati bila membacanya, walhal diorang dah pun sedaya upaya nak menang malam tu kan. bukan tak ada effort langsung. Siapa lagi nak sokong skuad negara kita, kalau bukan kita sendiri rite? 


nak baca artiket tersebut klik KOSMO . ;)


Di twitter, kecoh.siap jadi trend lagi. ;) semuanya menunding jari pada wartawan yg menulis artikel tersebut. ekceli, headline di akhbar, bukanlah 100% create oleh reporter, tp oleh editor. So, jgn lah blame wartawan tu ye, kesian dia. hehehe. Supposely, as Editor, dorang kene lebih peka tentang isu begini. kalau dorang tak approve headline yg macam tu, perkara ni tak kan jadi kecoh. Mungkin ini lah kelemahan yg ada pd akhbar kosmo. no wonder lah lecturer2 aku dulu tak suggestkan baca kosmo. ;p






Dalam asyik melihat Timeline di twitter yg penuh dengan isu Kosmo harini. seorang ex officemates aku di suria, iaitu kak ain ada bagi pendapat dia sedikit tentang etika kewartawanan ni. ;) 




pemain harimau muda, iaitu Fakri juga tidak ketinggalan melahirkan rasa kecewa beliau terhadap akhbar kosmo di laman twitter. ;)




well guys, apa yg aku boleh simpulkan di sini, kesilapan yg dilakukan oleh akhbar kosmo adalah sgt tidak dapat diterima oleh rakyat malaysia. berani sangat pun tak bagus juga kan. jgn ikut macam reporter barat. dorang memang tak pernah follow etika pun. nak berani2 pun, tgk tempat lah ye. ;) di malaysia, perkara ini sgt sensitif di mata kita. ingat tu. hehe. ;) even pemain bola sepak kita tak menang, tp kita still sokong dorg 100%. ;) So, beware. huhu..


apa2 pun, aku sangat bangga dgn semangat rakyat malaysia. ;) ternyata kekalahan Malaysia kpd Bahrain semalam tidak sedikit pun melunturkan semangat kita utk terus menyokong skuad tanah air kita. Go! go! Harimau Muda! Harimau Malaya! ;)


akhir kata, maaf kalau ada terguris hati, tidak berpuas hati ke, ia sekadar memberikan pandangan. ;)


sekian..


p/s : berat sungguh tanggungjawab wartawan ni. salah tulis, habis ko. ;p

2 comments:

Anonymous said...

hahaha.. topic hot skrng ni..

mama aini said...

syue..betul mereka dah berusaha tapi gagal mengalahkan pasukan lawan..nak buat camne takde rezeki diaorg nak menang,blh cuba lain kali !!!...semuga wartawan lain dpt iktibar dr kosmo ni..he2x..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...