Thursday, June 24, 2010

UPSR? PMR? perlu ke..???

terdetik nak semak kan blog ni dengan isu baru2 ni yang UPSR & PMR akan dimansuhkan..??
masih lagi dalam perbincangan.. belum lagi diputuskan keputusannya..

hurmm.. pada pandangan aku sendiri..
tak perlu lah kut nak mansuhkan dua ujian ni..
actually.. bagus apa.. at least.. we know our level...
especially.. parents lah kan.. sekurang2nya mereka tahu tahap pendidikan anak mereka di level yang mana.. sama ada di level yang LEMAH ke, SANGAT LEMAH ke, SEDERHANA ke, BAGUS ke, SANGAT BAGUS ke.. we never know rite..??

sebagai contoh.. PMR.. melalui ujian PMR ni lah kita boleh tahu dan kenal pasti di mana kecenderungan kita selepas itu.. Ye la.. bila kita nak melangkah ke tingkatan 4.. kita dah kena pilih atau dipilih kelas aliran apa yang kita lebih cenderung.. BERDASARKAN keputusan PMR kita... betul tak..??
so.. i don't think so that this is a good idea...
PEMANSUHAN ini.. seolah2 menjadikan student kabur dengan pencapaian mereka di dalam pelajaran.. so.. hopefully.. GOVERNMENT.. especially ministry of education will take a smart decision and action for our generation future..

* surat khabar UTUSAN hari ini mengeluarkan artikel.. "UJIAN KHAS GANTI UPSR UNTUK MASUK SBP?".. haishh... what's the different hah..??? sama je kut.. if nak masuk SBP pun before this.. still have to referring to the UPSR result...?? so..?? ada bezanya kok..?? atoyai.. come on... daripada sibuk2 nak mansuhkan itu lah, ini lah, gantikan itu lah, ini lah.. it's much better kalau kita fikirkan langkah untuk memajukan lagi tahap pendidikan anak-anak kita.. esp.. anak MELAYU.. dianggarkan sekarang ramai juga yang masih tak boleh membaca dan menguasai bahasa Inggeris.. especially orang yang sedang menaip ni.hahaha.. *

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...