Saturday, July 30, 2011

Itu Lah Penting English EDucation tauk!!



secara jujur dan beraninya, ENGLISH bukanlah antara faveret subjek aku masa sekolah. ;p tapi, memandangkan ia termasuk dalam kategori subjek penting dalam semua EXAM besar masa sekolah dulu, maka aku terpaksa akur menyukainya. ;p  oit. oit. untuk adik2 di luar sana, sile jangan jadikan ini sebagai contoh buat anda ye. kaki dapat kang. ;p hakikatnya, sama ada awok suke ke tak. ENGLISH ni tersangatlah penting dalam hidup kita ye adeq2. ;) so, silelah suke2 kan ENGLISH  ni ye! motip? motip nye sudah tentulah untuk kita senang mendapat pekerjaan!!! 

kat kolej aku sendiri menggunakan ENGLISH sebagai bahasa utama. mula2 tu, kaku terbujur juga lah kan bila semua paper nak kena tulis dalam ENGLISH. Even masa presentation pun kena guna ENGLISH. memang nerves tahap lampau lah aku masa mula2 nak buat presentation untuk public speaking dulu. ;p tapi, lama2 tu, alhamdulillah.. boleh lah. To be honest, insan ini bukanlah hebat pun ENGLISH ni. boleh lah. suam2 kuku. ;) 


aku ingat lagi masa aku pergi taklimat untuk kursus kerja dengan bob dua minggu lepas. Lecturer tu ada mengatakan yang kadar peratusan pengangguran dikalangan siswa & siswi tinggi adalah kerana mereka tak ada skills communication english.! majority, semua company2, mahu swasta atau government, memerlukan skills communications in english. walaupun awok tu ada ijazah apa sekali pun, tapi kalau awok tak boleh berbahasa inggeris dgn baik, memang dorang tak akan atau susah lah nak hired awok kerja, tauk?


perkara ni, aku tak nafikan, sebab masa zaman aku attend interview kat media prima pun, memang english lah main language dorang. then, masa aku buat praktikal kat suria fm pun, walau stesen radio melayu, tapi still english main language dorang. ;) so, nak atau tak nak, aku kena tempuh, gempur, rempuh segala bagai lah! ;p pengalaman aku sendiri lah, jawab panggilan daripada sorang cina sabah ni. mak aih.. english beliau.. sungguh lah menyeksa telinga & mental aku nak faham. ;p sebab influence gile vavi.! dah macam speaking dgn omputeh! ;p fuhh.. gile mendera mental aku masa tu. 






maka, disarankan kepada semua di luar sana, silelah rajin2kan diri anda praktis bahasa omputeh ni. tak rugi pun, demi masa depan anda juga. ;) biarlah orang nak cakap kita berlagak nak speaking english ke, apa ke, yang penting kita dapat ilmu, bukan dorang. jangan malu2, korang bantai je apa yang terfikir kat kepala otak korang. even broken sekalipun, at least korang try kan? sekaligus, korang dapat improve kan lagi. betul tak? ;)
practise, makes  perfect! ;)


sekian, carloo...


p/s: esok ketemu mr wan chaii yuk! ♥

3 comments:

Bicara Bisu said...

assalam...

BI mmg pntg,,huuu

sb dunia skrg....arhn pon dlm Bi kn..hiihi

mama aini said...

ari ni birthday honeybeesyue ke?..`hepi bezday`..may allah bless u always...ya bahasa english sgt penting skrg ni..

LARA ZIZIE said...

Big yess! Nowadays, english is very important. Lets bantai membantai english together..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...